سومین کنفرانس بین المللی شرق شناسی - فردوسی و فرهنگ و ادب پارسی

 
❗️اطلاعیه مهم برای سومین کنفرانس بین المللی شرق شناسی، فردوسی و فرهنگ و ادب پارسی❗️

⚠️ تغییر زمان برگزاری کنفرانس 🔚 به 15 آذر ماه ۱۳۹۷
🔰 به اطلاع همه پژوهشگران و اندیشمندان گرامی می رساند، نظر به تصمیم مشترک شورای سیاستگزاری کنفرانس و با تایید دانشگاه دهلی و دانشگاه بین الملل امام خمینی قزوین🔚 زمان برگزاری کنفرانس از 25 اردیبهشت ماه به👈 15 آذر ماه 1397 تغییر یافت

🔺محورهای همایش

1️⃣افکار، محیط و اندیشه فردوسی
بررسی جهان بینی ملی،سیاسی، اجتماعی و فرهنگی فردوسی
محیط و شرایط حاکم بر اندیشه های فردوسی
بررسی زوایای پنهان و ناگفته های حیات فردوسی
جغرافیا، فرهنگ و نژاد در شاهنامه فردوسی
2️⃣ ساختار و محتوای شاهنامه
بررسی تاثیر شاهنامه بر جهان بینی ملی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی فارسی زبانان
شاهنامه در آثار و اندیشه های غیر فارسی زبانان
نسخه ها، تصحیح ها، شرح ها و ترجمه های شاهنامه
تفسیرها، تاویل ها، تمثیل ها و کنایات شاهنامه
مقایسه تطبیقی شاهنامه با دیگر آثار فاخر ادبی جهان

3️⃣ ابعاد تاثیر شاهنامه بر احوال جهان
تاریخ کتبی و شفاهی ایران، اقوام و ملل در شاهنامه
تاثیر شاهنامه بر اندیشه و اجتماع اقوام مختلف پارسی زبان
جایگاه فردوسی و اثر شاهنامه در ادبیات فارسی
شاهنامه و رشد حماسه های ملی در جهان
4️⃣ مفاهیم اجتماعی و جایگاه های انسانی در شاهنامه
انسان محوری در شاهنامه فردوسی
جایگاه زن در شاهنامه فردوسی
اساطیر و واقعیت در شاهنامه
هنر و معماری ایرانی در شاهنامه فردوسی
سایر موضوعات مرتبط با فردوسی و شاهنامه

✏️ نشست تخصصی : بررسی تفاوت های موجود در نسخه های اصلی شاهنامه
📝 سمپوزیوم : شناخت "شاهنامه" و تاثیر آن بر ادبیات شبه قاره هند

🔺تاریخ های مهم همایش
آغاز ثبت نام و دریافت مقاله
10 دی ماه 1396_31Dec 2017
آخرین مهلت ارسال مقاله و شرکت حضوری
25 مهر ماه 97 مهلت دریافت مقاله به صورت حضوری
10 آذرماه 97 مهلت دریافت مقاله به صورت غیر حضوری
15 اردیبهشت 1397_ 5May 2018
تاریخ برگزاری همایش
15آذر ماه 1397
06 Desember 2018
🔺محل برگزاری
کشور هندوستان، دانشگاه دهلی، دپارتمان زبان فارسی

🔺وبسایت و کانال همایش
Www.adabiatfarsi.com
T.me/iamecca


ادامه مطلب ...

موسسه کهکشان شرق هرات به جمع دیگر حامیان سومین کنفرانس بین المللی شرق شناسی پیوست.

موسسه تحصیلات عالی کهکشان شرق هرات حامی سومین همایش بین المللی شرق شناسی، فردوسی و فرهنگ و ادب پارسی در تاریخ 15 آذرماه 97 در دانشگاه دهلی هند پیوست. 

 


ادامه مطلب ...

تخفیف عیدانه فرهنگی در هزینه پذیرش مقالات به صورت حضوری و غیرحضوری و آنلاین

🔰تخفیف عیدانه فرهنگی 20 درصدی در هزینه پذیرش مقالات به صورت حضوری و غیرحضوری و آنلاین

هزینه شرکت در همایش به صورت حضوری به 520000 تومان تغییر یافت.

هزینه ثبت نام در همایش به صورت غیرحضوری به 320000 تومان تغییر یافت. 

هزینه شرکت در همایش به صورت آنلاین به 416000 تومان تغییر یافت.

 

🔰برگزار کنندگان:
دانشگاه دهلی هندوستان، دانشگاه بین الملل امام خمینی قزوین،دانشگاه هرات افغانستان، انجمن بین المللی فرهنگ و ادب پارسی

🔺رئیس کنفرانس: دکتر علیم اشرف خان، رئیس دپارتمان زبان فارسی دانشگاه دهلی

🔺تاریخ های مهم همایش
آغاز ثبت نام و دریافت مقاله
10 دی ماه 1396_31Dec 2017
آخرین مهلت ارسال مقاله و شرکت حضوری
15 فروردین 1397_4April 2018
آخرین مهلت دریافت مقاله به صورت غیر حضوری
15 اردیبهشت 1397_ 5May 2018
تاریخ برگزاری همایش
25 اردیبهشت 1397 همزمان با روز بزرگداشت فردوسی_15May 2018

🔺محل برگزاری
کشور هندوستان، دانشگاه دهلی، دپارتمان زبان فارسی


ادامه مطلب ...

گفت و گویی با دکتر علی کاوسی نژاد در خصوص سومین همایش بین المللی شرق شناسی- فردوسی و فرهنگ و ادب پارسی

دکتر علی کاوسی نژاد، استادیار و عضو هیئت علمی دانشکده زبانها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران، گروه زبان و ادبیات اردو در مصاحبه ای با دبیرخانه سومین همایش بین المللی شرق شناسی- فردوسی و فرهنگ وادب پارسی در خصوص سوال اینکه فردوسی که فارسی زبان است مانند میلیون ها فارسی زبان دیگر که در طول تاریخ آمده اند و رفته اند، چه شد که از این میان فردوسی، فردوسی شد و شاهنامه کتاب ملی فارسی زبانان؟ فردوسی که فارسی زبان است مانند میلیون ها فارسی زبان دیگر که در طول تاریخ آمده اند و رفته اند، چه شد که از این میان فردوسی، فردوسی شد و شاهنامه کتاب ملی فارسی زبانان؟

فردوسی توسی با خلق شاهنامه توانست به اقوام ایرانی هویت جهانی ببخشد. فردوسی در شاهنامه به خصوصیات تمام اقوام ایرانی پرداخته است و می توان گفت که وی در خلق این اثر حماسی نگاهی ژرف به فرهنگ و تمدن ایرانی داشته است تا جایی که بعد از گذشت قرنها نیز در شهرها و روستاهای ایران نیز داستان های شاهنامه به زبان های محلی ورد زبانها بوده و مردم در محافل و مجالسی که گرد هم می آمدند به شاهنامه خوانی با زبان های محلی روی می آوردند و این همان تاثیری است که شاهنامه در شکل گیری فرهنگ بومی و محلی ایران داشته است.

گویا فردوسی با سرایش این منظومه حماسی نه تنها به غنای زبان پارسی افزوده است بلکه تاثیر آن تا حدی بوده است که شاهنامه خوانی به زبانهای محلی را رواج داده و به ماندگاری زبانهای باستانی و پرگویش ایرانی نیز کمک شایانی کرده است. ایرانیان مفتخرند که فردوسی علاوه بر زنده نگه داشتن زبان پارسی، فرهنگ پهلوانی و اساطیری ایران را با سرودن این منظومه حماسی به جهانیان شناساند و با گذشت قرنها همچنان بر غنای فرهنگ ایران و ایرانیان در جهان می افزاید.

در ادامه خبرنگار از ایشان سوال نمودند که فردوسی یک حماسه سراست و شاهنامه او آکنده از حوادث و حماسه است، چرا باید یک کتاب حماسی برای ایرانی ها تا این حد اهمیت پیدا کند و عمری بدین درازی یابد؟

                   بسی رنج بردم در این سال سی       عجم زنده کردم بدین پارسی

فردوسی در شاهنامه از واژگان و اصطلاحاتی استفاده کرده است که نماینده فرهنگ و ادبیات اساطیری ایرانی است. وی از قدرت تخیل و نوآوری خارق العاده ای در ایجاد و ابداع واژگان اصیل پارسی برخوردار است. می توان گفت فردوسی چنان به فرهنگ و هنر کهن ایرانی اشراف داشته است که با بکارگیری واژگان اصیل و پر معنای پارسی علاوه بر تفهیم معانی به خواننده ، توانسته است ماندگاری آنها را در اذهان مردم ایران زمین نهادینه کند.

شاعری با توانایی ، خوش ذوقی و طبع شعری فردوسی توسی دهقان زاده ای است که به رموز فرهنگ و ادب ایرانی آگاه است و به اسرار و رموز پهلوانی و رزم و بزم آشنایی کامل دارد. چنین شاعری که بتواند با این ریزبینی و ظرافت اثری چون شاهنامه خلق کند پروده دانشگاه فرهنگ و ادب اصیل و کهن ایرانی است، چون با گذشت قرنها شاهنامه برای ما ایرانیان اثری ماندگار مانده و با خواندن اشعارش در وجودمان جوش و خروشی فزون به وجود می آید و این همان هنری است که نزد ایرانیان است و بس.

صلابت و رعنایی شعر پارسی بدون شاهنامه متصور نیست. رشد و اعتلای زبان و ادبیات پارسی و فرهنگ و هنر ایرانی به منظومه حماسی فردوسی طوسی گره خورده است و ایران و ایرانیان را با فردوسی و اثر بی نظیرش شاهنامه در جهان می شناسند. ترجمه های منظوم و منثوری از شاهنامه فردوسی توسی به زبان اردو در ادوار مختلف تاریخی صورت گرفته است و این خود بر تاثیر شگرف و بسزای این اثر منظوم حماسی بر سایر زبانها و فرهنگ ها به ویژه فرهنگ و ادب شبه قاره دلالت دارد.

علاقه مندان به فردوسی و پژوهش پیرامون شاهنامه برای شرکت در این سومین همایش بین المللی شرق شناسی، فردوسی و فرهنگ و ادب پارسی هند می توانند اطلاعات بیشتر را در پایگاه اینترنتی این همایش به نشانی www.Adabiatfarsi.com و کانال تلگرامی https://t.me/IAMECCA دنبال کنند.

 


ادامه مطلب ...

گفت و گویی با دکتر آرش اکبری مفاخر در خصوص سومین همایش بین المللی شرق شناسی- فردوسی و فرهنگ و ادب پارسی

دکتر آرش اکبری مفاخر دکترای زبان و ادبیات فارسی
معاون کانون فردوسی (مرکز پژوهش حماسه‌های ایرانی) مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی در مصاحبه ای با دبیرخانه سومین همایش بین المللی شرق شناسی- فردوسی و فرهنگ وادب پارسی در خصوص سوال  اینکه فردوسی که فارسی زبان است مانند میلیون ها فارسی زبان دیگر که در طول تاریخ آمده اند و رفته اند، چه شد که از این میان فردوسی، فردوسی شد و شاهنامه کتاب ملی فارسی زبانان؟ فردوسی که فارسی زبان است مانند میلیون ها فارسی زبان دیگر که در طول تاریخ آمده اند و  رفته اند، چه شد که از این میان فردوسی، فردوسی شد و شاهنامه کتاب ملی فارسی زبانان؟

فردوسی به واسطه شناخت درستی که از زمان و نیاز آن روز کشور داشت توانست شاهکاری بی‌نظیر به وجود آورد که آرزوی ایرانیان در آن روزگار و تاریخ ایران بود. از این رو فردوسی با زنده کردن تاریخ و فرهنگ گذشته ایران توانست هویت ملی و فرهنگی ما ایرانیان را بازسازی کرده و کشور ما را در طول تاریخ بیمه کند. شاهنامه نیز با زبان سهل و ممتنع توانست در دل همه اقشار ایرانیان نفوذ کند و مهمترین وسیله برای تبلیغ ملیت و فرهنگ ایرانی باشد. در ادامه خبرنگار از ایشان سوال نمودند که فردوسی یک حماسه سراست و شاهنامه او آکنده از حوادث و حماسه است، چرا باید یک کتاب حماسی برای ایرانی ها تا این حد اهمیت پیدا کند و عمری بدین درازی یابد؟

اصولا اثر حماسی مهمترین نیاز یک کشور پس از شکستهای سنگین و به خطر افتادن ملیت آنان است. حماسه‌ها مهمترین دستاویز قوم شکست خورده است که می‌تواند گذشته آنان را بازسازی کند و نوید آینده بهتر به آنها بدهد از این رو شاهنامه کتاب بیم و امید ایرانیان است.

علاقه مندان به فردوسی و پژوهش پیرامون شاهنامه برای شرکت در این سومین همایش بین المللی شرق شناسی، فردوسی و فرهنگ و ادب پارسی هند می توانند اطلاعات بیشتر را در پایگاه اینترنتی این همایش به نشانی www.Adabiatfarsi.com و کانال تلگرامی @IAMECCA دنبال کنند.


ادامه مطلب ...

برگزاری اولین نشست همایش بین الملی شرق شناسی، فردوسی و فرهنگ ادب پارسی دهلی هند با همکاری دانشگاه فرهنگیان  پردیس امام خمینی(ره) گلستان

🔴 عنوان نشست: نشست ادبی شاهنامه خوانی با حضور استاد دکتر حسنعلی عباس پور

زمان: دوشنبه 96/12/15 ساعت 18 لغایت 19/30🔵

مکان: سالن اجتماعات دکتر غلامحسین شکوهی پردیس امام خمینی(ره) گرگان  


ادامه مطلب ...

گفت و گویی با دکتر علیرضا قیامتی ماکان در خصوص سومین همایش بین المللی شرق شناسی- فردوسی و فرهنگ و ادب پارسی

دکتر علیرضا قیامتی استاد دانشگاه و عضو بنیاد توس در مصاحبه ای با دبیرخانه سومین همایش بین المللی شرق شناسی- فردوسی و فرهنگ وادب پارسی در خصوص سوال  اینکه فردوسی که فارسی زبان است مانند میلیون ها فارسی زبان دیگر که در طول تاریخ آمده اند و رفته اند، چه شد که از این میان فردوسی، فردوسی شد و شاهنامه کتاب ملی فارسی زبانان؟ فردوسی که فارسی زبان است مانند میلیون ها فارسی زبان دیگر که در طول تاریخ آمده اند و رفته اند، چه شد که از این میان فردوسی، فردوسی شد و شاهنامه کتاب ملی فارسی زبانان؟ آقای دکتر در خصوص این سوال بیان داشتند رمز ماندگاری فردوسی برای ایرانیان و پارسی زبانان در هویت بخشی و زنده نگه داشتن تاریخ، فرهنگ، اسطوره ها و روایت های ملی ایران است. در زمانه ای که بسیاری از شاعران برای برآوردن آرمان ها و کامجویی های شخصی خویش در ستایشگری و آستان بوسی فرمانروایان زمان گوی سبقت از یکدیگر می ربودند. فردوسی سترگ با نهایت توان به برکشیدن ایران و ایرانی همت گماشت. در زمانه ای که حماسه ها و پهلوانی ها و سترگی های تاریخ و فرهنگ باشکوه ایرانی در آستانه فراموشی و نابودی بود، در روزگاری که بسیاری با بنیان های اندیشه و فرهنگ پارسی به ستیزه برخاسته بودند این حکیم فرزانه توس بود که نامه باستان و مایه نازش ایرانیان " شاهنامه " را چون اخگری فروزان به ایرانیان پیشکش نمود. فردوسی غرور از دست رفته و قصه های از یاد رفته و آرزوهای برباد رفته ایرانیان را در بهترین زمان ممکن به نیکوترین وجهی نمایان ساخت و با ارج و بهایی صدچندان به فرهنگ ایرانی بازتاب خردورزی ها و مهربانی های ایرانیان گشت.

در ادامه خبرنگار از ایشان سوال نمودند که فردوسی یک حماسه سراست و شاهنامه او آکنده از حوادث و حماسه است، چرا باید یک کتاب حماسی برای ایرانی ها تا این حد اهمیت پیدا کند و عمری بدین درازی یابد؟

اما پاسخ آقای دکتر: ایرانیان تا کنون شاهنامه را تنها به دیده یک اثرحماسی ننگریسته اند بلکه آمال و آرزوها, شکوه و شوکت دیرینه خویش را در آینه جاوید آن جستجو کرده اند و فردوسی را بنیان استوار زبان فارسی و فرهنگ ایرانی دانسته اند. شاهنامه ریشه ی پیوند ایران بزرگ فرهنگی و همه پارسی زبانان جهان در شمار است. مجموعه ای از تجارب و آموزه های تاریخی ایرانیان در دفاع از هستی ملی در برابر هرچه اهریمنی و انیرانی است.

جهان شاهنامه جهان آرمانی ایرانیان است. سراسر جلال و شکوه و پهلوانی و مردانگی و سرفرازی است که در درازای تاریخ همواره پناه مردم ایران بوده است. هرچند شاهنامه حماسه ملی مردم ایران و ستایش ایران و ایرانی است اما بیش از آن حماسه ای است انسانی آکنده از مهرورزی و دادگری، نامه ی آشتی و پرهیز از خشونت.

 

هم از آشتی کام مردم رواست                    که نابود باد هر که او جنگ خواست

 

وجود فردوسی لبریز از عواطف و احساسات لطیف انسانی است. شاهنامه نامه ی دادگری و فرهیختگی ایرانیان خردنامه ای پر شکوه و آراسته، نامه ی فرهنگ که هیچ اثر حماسی دیگر را نمی توان در جهان جست که همسنگ این حماسه ی ایرانی در ستایش اخلاق، خرد، آزادگی، مردم داری و فرهنگ داد سخن دهد. دادنامه ای که نه در محدوده تاریخ و نه در مرزهای جغرافیا گرفتار نگردیده است.

در پایان هم علاقه مندان به فردوسی و پژوهش پیرامون شاهنامه برای شرکت در این سومین همایش بین المللی شرق شناسی، فردوسی و فرهنگ و ادب پارسی می توانند اطلاعات بیشتر را در پایگاه اینترنتی این همایش به نشانی www.Adabiatfarsi.com و کانال تلگرامی @IAMECCA دنبال کنند. 


ادامه مطلب ...

گفت و گویی با دکتر محمد بقایی ماکان در خصوص سومین همایش بین المللی شرق شناسی- فردوسی و فرهنگ و ادب پارسی

محمد بقایی (ماکان) (متولد ۱۳۲۳) نویسنده، پژوهشگر و مترجم حوزه ادبیات، فلسفه و اقبال شناسی است.

محمد بقایی که نام قلمش «ماکان»است و آن را از اسامی فرزندانش مازیار و کاوه برگرفته,تحصیلات دانشگاهی خود را در ایران در رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه تهران به پایان برد.او در دهه چهل با انتشار مقالات تحقیقی در زمینه های ادبی، فلسفی و اجتماعی در مطبوعات کشور، نامی آشنا برای علاقه مندان این گونه مطالب شد. همکاری او با رادیو تلویزیون ملی ایران که تا اواخر سال ۵۶ دوام آورد، منجر به تهیه تقریبا ۴۵۰۰ برنامه یک ساعته رادیویی با نام های فرهنگ و جامعه و زمان و زاویه شد که علاوه بر نویسندگی، اجرای آنها را هم بر عهده داشته است.

ایشان در خصوص اینکه چه شد که فردوسی، فردوسی شد و شاهنامه کتاب ملی فارسی زبانان، با خبرنگار دبیرخانه سومین همایش بین المللی شرق شناسی بیان داشتند که 

فردوسی بی گمان نه تنها یکی از پنج شاعر بزرگ زبان فارسی، بلکه از بزرگترین شاعران اندیشمند تاریخ بشری است.

از آنجا که  بزرگی هر متفکر و شاعر و هنرمندی بسته به ارزش اثری است که می آفریند ، فرزانه توس را می توان به جهت آفرینش اثروالایی مانند شاهنامه که ارزش واقعی آن در قیاس با دیگر آثار حماسی جهان-بخصوص مشهور ترینش ایلیاد- آشکار می شود، چهره ی ممتازی در میان حماسه سرایان و شاعران اندیشه ورز جهان دانست.

تفاوت دیگر چهره های بزرگ فرهنگ ایرانی با فردوسی در این است که آنان بخشی از فرهنگ و هویت ایرانی به شمار می آیند، ولی فردوسی نه تنها هویت پرور ، بلکه نگاهبان آن است. ارزش شاهنامه و دلبستگی عمیق ایرانیان به این منظومه در این است که نه تنها نگاهبان مهمترین رکن هویتی آنان یعنی زبان ملی بوده، بلکه سبب شده تا با ریشه های خود پیوند یابند. زمینه ی پیدایی و بالندگی چنین عواملی سر در نظم شاهنامه دارد. برپایه مستندات این کتاب که در واقع قباله ی خانه ی پدری هر ایرانی ست می توان زمان پیدایی سرزمینی به نام ایران و پدید آمدن  انسان و جهان ایرانی را دریافت.

فردوسی با بینش ژرف خود می دانست که مهم ترین عوامل حفظ هر سرزمینی سنتها و فرهنگ اصیل مردم آن است که در ظرف زبان ملی تبلور می یابد، می دانست که هیچ ملتی نمی تواند مستقل باشد مگر این که با سنتها و فرهنگ اصیل خویش پیوند داشته باشد. مهمترین عاملی که می توانست این ارزشها را محفوظ نگاه دارد ، زبان ملی بود ، از اینرو به پالایش و پاسداشت زبان فارسی همت گماشت، او در واقع بستری را فراهم آورد که بعدها سخنورانی نامی در آن پرورش یافتند که هریک در  آثارشان تلاش وی را گرامی داشتند و بر استادی وی اذعان نمودند. بنابراین اگر فردوسی نمی بود ، گنجینه ی ارزش های فرهنگ ایرانی، یعنی شاهنامه، پدید نمی آمد و اگر می آمد بدین گرانمایگی نمی بود. شاهد این دعوی در آثار مشابهی است که پیش از شاهنامه و پس از آن به وجود آمد.

ابن اثیر در کتاب کامل التواریخ می نویسد : « کتابی فصیح تر از شاهنامه در زبان فارسی نمی توان یافت. این کتاب همه در غایت حسن از حیث فصاحت و بلاغت است و در آن چیزی نیست که بتوان بر آن عیب نهاد.»

سخن این دانشمند صاحب نام عرب زمانی بیشتر روشن می شود که شاهنامه دست کم از لحاظ محتوا با دیگر  آثار حماسی معروف جهان از جمله آثار هومر و ویرژیل مورد مقایسه قرار گیرد .


ادامه مطلب ...

مصاحبه ای با دکتر ابوذر صالحی در خصوص سومین همایش بین المللی شرق شناسی، فردوسی و فرهنگ و ادب پارسی

دکتر ابوذرصالحی دکترای حقوق جزا و جرم شناسی؛ و دکترای مدیریت، دارای 28مقاله علمی؛ دارای 6عنوان کتاب و عضویت و مدیر کمیته علمی 31همایش، کنگره و کنفرانس علمی؛ سرپرست دفتر خدمات اداری دولت وحقوق شهروندی؛ عضوانجمن ایرانی روابط بین الملل؛ درحال حاضرمدیر راهبردی جهادی مجمع تشخیص مصلحت نظام در مصاحبه ای با دبیرخانه سومین همایش بین المللی شرق شناسی- فردوسی و فرهنگ و ادب پارسی فرمودند که  فردوسي در ميان تمام شاعران فارسي زبان داراي حايگاه رفيعي است و از وي در تاريخ به عنوان احيا كننده  زبان و ادبيات فارسي و پاسدار هويت اصيل إيراني ياد مي شود. شاهنامه فردوسي كه بدون ترديد يكي از بزرگ ترين آثاري است كه به زبان فارسي تدوين شده، مرزهاي ايران اسلامي را در نورديده و با ترجمه و هاي بسيار زياد نماد بارز فرهنگ و هويت اقوام ايراني  شده است. فردوسي در شاهنامه نقش يك عامل وحدت آفرين را ايفا كرده است و به تمام اقوام به صورت يكسان پرداخته تا بتواند ايران و إيراني را به خوبي نمايان سازد. همچنین شاهنامه يكي از طولاني ترين و شيوا ترين سخنان منظوم فارسي دانست كه مضامين گوناگون حماسي، اسطوره اي، تغزلي و حكمي را در بر دارد. جايگاه شاهنامه فردوسي تا بدان جاست كه أندك مدتي پس از سرايش آن، مضامين، روايت ها و شخصيت هاي آن مورد توجه محققان و پژوهشگران ايراني و غير ايراني قرار گرفت و با الهام از اين منظومه ی  ارزشمند در دانشگاه خوداتكايي مرحوم فردوسي آثار ارزشمندي خلق شد كه سخن گفتن از هر كدام يك رشته تخصصي دانشگاهي را ميطلبد.


ادامه مطلب ...

فردوسی پلی جهت انتقال هویت و فرهنگ ایرانی به دوره آرامش پس از اسلام

محمد رضا یوسفی؛ دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه قم؛ مولف 12 جلد کتاب دانشگاهی در تحقیق، شرح و تصحیح متون و 12 جلد کتاب در موضوع دفاع مقدس، 20 مقاله علمی و پژوهشی و 27 مقاله در همایش ها و مجری دو طرح پژوهشی در خصوص مصاحبه ای که دبیرخانه سومین همایش بین المللی شرق شناسی- فردوسی و فرهنگ و ادب پارسی با ایشان داشتند بیان نمودند هر گاه حادثه سخت و ویرانگری رخ دهد که تمام ارکان سیاسی و اجتماعی و دینی و فرهنگی یک جامعه را دگرگون کند یک نفر با از خود گذشتگی تمام، خویش را مانند پلی می کند تا جامعه از روی آن بگذری و به آرامش پس از بحران برسد.

در حملات عربهای مسلمان، فردوسی پلی شد تا هویت و فرهنگ ایرانی را به دوره آرامش پس از اسلام منتقل نماید. همان گونه که سعدی در حمله مغول چنین کاری را کرد.

اگر بخواهیم شاهنامه را در یک جمله کلیدی تعریف کنیم باید بگوییم : "شاهنامه عبارت از است از یک دوره تاریخ عمومی منظوم ایران از ورود آریایی ها تا ظهور اسلام" علی التحقیق هیچ ملتی چنین تاریخی را حتی به نثر ندارد چه رسد به شعر.

دکتر یوسفی عضو کمیته علمی همایش، اشاره داشتند که فردوسی محصول دانشگاه ایران است. ایرانی که دو هزاره تمدنی را طی کرده بود و اکنون به دست یک قوم نا متمدن تحقیر شده بود نهضت فرهنگی شعوبیه را ایجاد کرد و فردوسی به عنوان یکی از آخرین شاعرانی که گرایش شعوبی دارد شاهنامه را در پاسخ به یک نیاز عمومی سرود و همیشه مردم حامی و حافظ شاهنامه بوده اند نه شاهان. در شاهنامه استواری لفظ و در هم تنیدگی معنا در اوج صلابت حماسه چنان است که به حق باید وی را بزرگترین شاعر حماسه سرای ایران و شاهنامه اش را یکی از بهترین آثار حماسی جهان نامید.

علاقه مندان به فردوسی و پژوهش پیرامون شاهنامه برای شرکت در این همایش می توانند اطلاعات بیشتر را در پایگاه اینترنتی این همایش به نشانی www.Adabiatfarsi.comپیگیری کنند.


ادامه مطلب ...

دکتر آیت شوکتی از برگزاري سومين همايش بين المللي شرق شناسي با موضوع «فردوسي، فرهنگ و ادب پارسي» در ارديبهشت سال آينده در بلغارستان خبر داد.

دکتر آیت شوکتی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی،  و دارای 40 مقاله و همکاری در به ثمر رسیدن یک طرح پژوهشی و تالیف 8 عنوان کتاب و افتخار همکاری با کمیته علمی و داوری و ریاست حدود 20 همایش در مصاحبه با دبیرخانه سومین همایش بین المللی شرق شناسی- فردوسی و فرهنگ و ادب پارسی تمامی اساتید و پژوهشگران را به همایش بین المللی دانشگاه صوفیه بلغارستان در 25 اردیبهشت ماه 97 دعوت نمود.

عضو شورای پژوهشی دانشگاه آزاد واحد خوي،  بیان داشتند که هر انسان آزاده ای می تواند خودش را در سخن فردوسی ببیند. در شاهنامه فرهنگ و هویت ایرانی بارزترین جلوه گاه هنر فردوسی است. وی تمام هنر خود را صرف فرهنگ و هویت ایرانی کرده است بی شک می توان  بالاترین سهم را در این خصوص برای او قائل شد.

در شاهنامه من، من فردی و اجتماعی نیست من فردوسی، من بشری است. من در شاهنامه هر انسان آزاده ای است که در هرکجای جهان می تواند زیست. ارزش ها و ضد ارزش هایی که فردوسی در شاهنامه به تصویرکشیده است برای هر انسان بزرگی ارزش و ضد ارزش است در این راستا هم فردوسی سهم بالایی دارد.

خدمتی که فردوسی به زبان و فرهنگ ایرانی کرد هیچ نویسنده ای به زبان خودش نکرده است فردوسی در تثبیت و رشد زبان فارسی بی نظیر است در این راستا می تواند الگوی جهانی باشد برای هر شاعر یا نویسنده ای که بخواهد به زبان خود خدمت کند. شاهنامه متعلق به همه اقوام ایرانی از کرد تا آذری و لر و بلوچ و خراسان و گیلکی است و همه در این کتاب اقوام آریایی ایران نامیده شده اند.  
همچنین رئيس هسته پژوهش بانوان دانشگاه آزاد واحد خوي تاکید داشتند که آن زمان دانشگاه ها به شکل امروزی نبود و حتّی جایی سراغ نداریم که شاهدی باشد بر اینکه فردوسی نظیر خاقانی، نزد کسی علم آموزی کند. چنانچه خاقانی نزد عمویش یا دیگر اساتیدمشغول فراگیری بود. امّا آنچه مسلّم است اینکه فردوسی در جایی مانند منطقه طوس بزرگ شده که آن زمان در آن منطقه، جلوه ایرانیّت بیشتر بود و دهقانان آن جا، ایرانی بودند و باورهای ایرانی در آن منطقه و بین آنها رواج بیشتری داشت و به نقل از چهار مقاله عروضی، فردوسی از دهاقین طوس بود. از این جهت انگیزه ای ایجاد شده بود که به دنبال داستانها برود. افزون بر این، دیدگاه منفی فردوسی نسبت به اعراب، ایرانیّت را ترقّی می داد. همه اینها موجبات این کاخ بلند را به طور فطری و عاشقانه فراهم می آورد که از باد و باران گزندی نباشد و در تمام دوره ها، نام ایران و ایرانی را بلند آوازه سازد و زبان فارسی را چون گوهری درخشان بر گستره ادب و زبان بنشاند. ابیات زیر شاهد این مدعاست:

به جایی که خشکیده باشــــــد گیاه                 هـــدر دادن آب باشــــــــد گناه

ز شیر شتر خوردن و ســــــــوسمار                 عرب را به جایـــی رسیده است کار

که تاج کیانـــــی کنـــــــــد آرزو                 تفو بر تو ای چرخ گردان تفــــــــو

عرب هر که باشد به من دشمن است                 کژ اندیش و بد خوی و اهریمن است

دریغ است ایران که ویران شــــــود                  کنام پلنگان و شیران شــــــــــود

 


ادامه مطلب ...

تاریخ شروع ثبت نام در همایش
10 دی 1396
تاریخ شروع دریافت مقاله در همایش
10 دی 1396
آخرین مهلت ثبت نام
10 آذر 1397
آخرین مهلت ارسال مقاله
10 آذر 1397
تاریخ برگزاری

15 آذر 1397

تا روز برگزاری همایش :



تا پایان ثبت نام در همایش:



تا پایان مهلت ارسال مقاله:



تماس با ما

 

India Secretariat : 08285909919

iran  Secretariat  :   02128421404 

           cellphon: 09023031404  

telegram:https://t.me/IAMECCA

 


گالری تصاویر اولین و دومین همایش بین المللی شرق شن